Adakah B12 Membantu Psoriasis?

Vitamin B-12 adalah vitamin larut air dalam keluarga vitamin B kompleks. Banyak proses biologi penting dalam tubuh anda, termasuk pembentukan sel darah merah dan fungsi sistem saraf, memerlukan vitamin B-12.

Psoriasis adalah keadaan kulit kronik di mana kulit menjadi radang dan berkembang menjadi tompok yang kering dan kering. Merawat psoriasis boleh mencabar, menyebabkan orang ramai mencari ubat yang berbeza.

Satu ubat yang mungkin adalah rawatan dengan vitamin B-12; Walau bagaimanapun, kajian yang ada mengenai rawatan ini telah menghasilkan hasil yang bercanggah.

Psoriasis di lengan

Walaupun sesetengah orang mendakwa suntikan vitamin B-12 membantu mengurangkan gejala psoriasis mereka, kajian klinikal mencadangkan peratusan pesakit psoriasis yang mendapat manfaat daripada vitamin B-12 adalah rendah.

Pada tahun 1960-an, doktor menyiasat menyuntikkan penyelesaian vitamin B12 secara terus ke dalam lesi kulit orang dengan psoriasis. Salah satu kajian pertama melibatkan 73 pesakit dengan psoriasis.

Hasilnya tidak mendapat manfaat daripada rawatan dengan vitamin B12, seperti yang dilaporkan dalam edisi “1962”. Sejak kajian awal ini, beberapa kajian tambahan telah dijalankan terhadap suntikan vitamin B-12.

Vitamin B12 Krim

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, minat telah berkembang dengan menggunakan krim topikal yang mengandungi vitamin B-12 untuk merawat psoriasis. Dalam beberapa krim, vitamin B-12 digabungkan dengan bahan-bahan lain, seperti minyak alpukat.

Dalam satu kajian kecil, melibatkan 13 pesakit dan diterbitkan pada tahun 2001 dalam “Dermatologi,” krim yang mengandungi vitamin B-12 dan minyak alpukat menunjukkan hasil yang menjanjikan dalam merawat psoriasis plak kronik.

Penyelidikan Tambahan

Walaupun kajian yang diterbitkan pada tahun 2001 dalam “Dermatologi” memberikan hasil yang menggalakkan untuk merawat psoriasis dengan krim vitamin B12, kerana saiz kecil kajian ini, penyelidikan tambahan diperlukan untuk menyokong tuntutan ini.

Percubaan yang lebih besar sebanyak 48 pesakit telah dijalankan oleh Ruhr University of Bochum di Jerman untuk menguji vitamin B-12 yang serupa dan krim minyak alpukat. Walaupun kajian itu selesai pada 2006, hasilnya belum dikeluarkan, menurut ClinicalTrials.gov.

Tahap Vitamin B-12 Semasa Psoriasis

Penyelidik juga telah menyiasat sebab-sebab yang mungkin untuk kesan positif vitamin B-12 pada psoriasis. Banyak vitamin B kompleks, termasuk vitamin B-12, diperlukan untuk mengekalkan kulit yang sihat.

Satu kemungkinan sambungan antara vitamin B-12 dan psoriasis boleh menjadi tahap rendah vitamin B-12 secara langsung menyebabkan psoriasis.

Bukti yang ada sekarang tidak menyokong teori ini. Satu kajian yang diterbitkan dalam edisi Disember 2009 mengenai “Jurnal Akademi Dermatologi Eropah dan Venereologi” mendapati tahap vitamin B-12 tidak berbeza dengan pesakit psoriasis dan sukarelawan yang sihat.

Keputusan ini menunjukkan bahawa meminum suplemen vitamin B-12 juga tidak mungkin membantu psoriasis.

Psoriasis Rawatan dan Sihat Tanpa Ubat

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *