Gangguan sistem pencernaan

ANDA boleh selesai mengunyah sekeping roti dalam masa kurang dua minit. Bagaimanapun tubuh mengambil masa yang lebih lama untuk mencernakan makanan yang anda makanan. Malah, tidak ramai yang tahu bahawa tubuh mengambil masa lebih 18 jam untuk membuang sisa makanan selepas anda menikmati hidangan tengahari. 

Kenyataan ini jelas menunjukkan sistem pencernaan atau penghadaman ini satu sistem yang rumit. Ia juga terdedah kepada pelbagai gangguan disebabkan penyakit, diet dan tekanan emosi. 

Antara masalah pencernaan yang paling biasa ditemui ialah pedih ulu hati, radang usus dan hari ini, kian ramai rakyat Malaysia diserang barah usus. 

Presiden Persatuan Gastroenterologi dan Hepatologi Malaysia, Dr Tan Huck Joo, berkata pada 2006 dan 2007, penyakit yang berkaitan dengan sistem pencernaan berada di tangga ke tujuh sebagai penyebab utama kematian di hospital kerajaan. 

Bagaimanapun pada 2008, walaupun masih berada di tangga tujuh penyebab utama pesakit dimasukkan ke hospital kerajaan, namun ia menduduki tangga keenam punca utama kematian di hospital kerajaan. 

“Barah gastrointestinal juga sangat signifikan di Malaysia. Barah usus adalah barah kedua tertinggi di Malaysia, merangkumi 11.9 peratus daripada semua kes barah yang dilaporkan. Ia paling kerap ditemui dalam kalangan lelaki dan menduduki tangga ke tiga sebagai barah pembunuh di kalangan wanita,” katanya. 

Di seluruh dunia, Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan lebih 940,000 barah kolon dilaporkan setiap tahun dengan 500,000 daripadanya berakhir dengan kematian. 

Masalah pada sistem pencernaan bukan satu tetapi ada pelbagai penyakit yang berkaitan dengan sistem pencernaan.

PERCUMA !!!

Dapatkan info-info berkaitan kesihatan terus ke email anda.


Punca serta masalah Sembelit | Sembelit penyebab Buasir

Sembelit menyebabkan buasir. Elak sembelit dan buasir dengan mengambil banyak sayur dan buah-buahan. Sembelit menyebabkan ketidakselesaan sistem …

Mengatasi masalah sembelit

Mengatasi masalah sembelit SEMBELIT merupakan suatu keadaan pengosongan usus yang jarang berlaku, najis atau tinja (feses) adalah keras dan kecil atau …

Sembelit kronik

Sembelit kronik PERNAHKAH anda meneran hingga merah muka atau mengetap gigi manakala kaki bersilang sambil mengepit punggung ketika membuang …

Testimoni sembelit Pengguna BioVCo

Testimoni sembelit Pengguna BioVCo. Semua testimoni dihalaman web ini adalah berdasarkan pengalaman sebenar pengguna yang dihantar oleh pengguna …

Perit sembelit 

SEMBELIT bukan sekadar satu masalah kesihatan sebaliknya gangguan yang boleh menjejaskan mood serta rutin harian. Bayangkan, desakan ke tandas.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *