5 Sebab kelebihan Kuning Telur

Salah satu makanan yang sihat dan bagus untuk anda berdiet adalah telur. Namun ramai yang menolak telur kuning kerana dikatakan mengandungi kolestrol yang tinggi. Ya, mungkin betul tetapi jangan pula langsung tidak makan kuning telur. Ada banyak alasan mengapa anda tidak perlu ketepikan kuning telur, cuba lihat info ini…

1. Kaya nutrisi
Bahagian kuning telur lebih banyak mengandungi nutrisi berbanding putih telur. Hampir 90% zat dan nutrisi terselit dalam kuning telur. Putih telur hanya mengandung protein.
  
2. Vitamin K
Jarang nak dapat vitamin K menerusi sayur dan buah tetapi anda boleh ‘rebut’ vitamin ini dalam kuning telur. Vitamin K jarang ditemui di sayur dan buah, dan Anda bisa mendapatkan vitamin K pada kuning telur. Vitamin ini sangat diperlukan untuk kekuatan tulang dan membantu mencegah osteoporosis.
3. Otak sihat
Kuning telur mempunyai vitamin B-complex yang tinggi, pastinya jika anda makan kuning telur mampu meningkatkan kecerdasan otak. Khasiat ini diperlukan untuk cegah tekanan dan alzheimer.
    
4. Penurunan berat badan
Jangan terlalu berfikir negatif dengan menolak kuning telur semata tidak mahu gemuk. Sebaliknya kuning telur kaya dengan nutrisi dan dapat meningkatkan energi tubuh walau anda tidak makan banyak, hasilnya anda lebih efektif menggunakan kalori tubuh.
   
5. Mencegah kanser payudara
Istimewa untuk wanita, kuning telur adalah ubat pencegah kanser payudara kerana kuning telur kaya dengan vitamin selenium. Nutrisi ini mencegah tumbuhnya sel kanser pada payudara dan mencegah kanser usus besar.
Selepas ini jangan ambil putih telur sahaja dan ambil telur kuning pun jangan berlebihan. Fakta kuning telur mampu memengaruhi kadar kolesterol dalam tubuh juga tidak boleh diabaikan. Makan secukupnya dan tidak lebih daripada 2 biji telur sehari. 


  • Mengamalkan diet seimbang

    SETIAP individu pasti mengimpikan bentuk badan yang langsing, segak dan menawan. Ini kerana bentuk badan sebegini, membolehkan kita bebas untuk …
  • RAWATAN dan SIHAT tanpa UBAT

    Bila anda SIHAT “Kerjaya @ Perniagaan” lebih BERJAYA, anda lebih YAKIN dan … Tabiat pemakanan yang tidak sihat dan tidak seimbang juga turut memberi ...



  • Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *